Wijzigen van domeinnaam voorbereiden van een website

Wijzigen van domeinnaam voorbereiden van een website

Een wijziging van een domeinnaam naar een andere domeinnaam heeft gevolgen voor je positie in de zoekmachines. Wat je niet wilt is dat de resultaten die nu in de zoekmachines staan verdwijnen of zakken. Hoe voorkom je dat je positie verloren gaat? In dit artikel lees je meer over het verhuizen van je domeinnaam en content (oftewel migratie).

Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat zowel de bezoeker als de zoekmachine begrijpt dat de pagina is verplaatst naar een nieuwe domeinnaam. Je kunt dit aangeven doormiddel van een doorverwijzing. Met deze doorverwijzing worden de bezoeker en de zoekmachines doorgestuurd naar de nieuwe pagina. Met een 301 verwijzing is het meteen duidelijk dat het een permanente verhuizing betreft. Daardoor kunnen de zoekmachines de inhoud van de oude domeinnaam grotendeels doorgeven aan de nieuwe domeinnaam.

Een nieuwe domeinnaam

Een kennisgeving van een domeinwijziging in Google Search Console helpt bij een noodzakelijke overgang naar de nieuw geïndexeerde URL's op een nieuwe domeinnaam. En om de impact op je actuele positie in de zoekresultaten van Google Zoeken tot een minimum te beperken. Met een 301 verwijzing wordt Google op de hoogte gesteld van de nieuwe URL's voor je bestaande content, zodat Google de indexering kan updaten naar de nieuwe domeinnaam voor jouw pagina's. Googlebot gaat 180 dagen de tijd nemen om de pagina's te crawlen en om de nieuwe domeinnaam te indexeren.

Hoe kan je een domeinverwijzing doorgeven?

De volgende stappen raden wij aan voordat je een domeinnaam gaat wijzigen. Het belangrijkste is om de migratie instructies die Google geeft zo goed mogelijk op te volgen.

  1. Maak een overzicht voordat je gaat beginnen.
  2. Informeer je klanten en bezoekers op de website.
  3. Stuur een nieuwsbrief naar je relaties
  4. Bereid de nieuwe domeinnaam voor en test deze grondig.
  5. Pas de htaccess en sitemap aan.
  6. Voeg je nieuwe domeinnaam toe en verifieer deze met Search Console.
  7. Voeg of pas de nieuwe domeinnaam aan in Google Tagmanager, Google Merchant center, Google Maps, Google Analytics etc.
  8. Geef de adreswijziging op aan Google.
  9. Controleer alle domeinverwijzing aanpassingen doormiddel van je statstieken.
  10. Houd het verkeer bij op zowel de oude als de nieuwe URL's.
  11. Controleer back en interne links.

* Bekijk algemene informatie over siteverplaatsingen en voltooi alle vereiste stappen voordat je een adreswijziging doorgeeft.

Opmerking: Je adreswijziging wordt niet in behandeling genomen door Google als je vooraf geen instructies voor een 301-omleiding hebt ingesteld.

Andere tools gebruiken om het verkeer bij te houden

Hou je server en de foutenlogboeken in de gaten en controleer met name op crawls (Googlebot), eventuele URL's die onverwacht een HTTP-foutstatuscodes retourneren en normaal gebruikersverkeer.

Overige diensten

Ook diensten die bij derden worden afgenomen moeten wellicht aangepast worden. Zoals je betaalmethode (iDeal, Sisow, Paypal etc.) of andere diensten zoals Feedback Company, Trustpilot, Facebook, Twitter, Hotjar, NewRelic etc. Pas de URL's aan en controleer via google of je verwijzingen vanaf externe websites nog goed werken.

Veel succes met de omzetting!